چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از ایمنی کوه پارک تا محدودیت زیست پارک

  • کد خبر: ۹۹۵۹۷
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
از ایمنی کوه پارک تا محدودیت زیست پارک
ایمنی کوه پارک. معدن و سنگ‌های برش خورده‌ای که به خرده نقد‌های تیز کوهنوردان و طبیعت گردان اضافه شده است، این است که این سنگ‌های برش خورده و معدن رها شده می‌تواند دلیلی برای یک حادثه‌ای احتمالی باشد؛

یلدا مهدوی | شهرآرانیوز؛ ایمنی کوه پارک. معدن و سنگ‌های برش خورده‌ای که به خرده نقد‌های تیز کوهنوردان و طبیعت گردان اضافه شده است، این است که این سنگ‌های برش خورده و معدن رها شده می‌تواند دلیلی برای یک حادثه‌ای احتمالی باشد؛ حادثه ریزش سنگ در محدوده گردشگری و تفریحی کوه پارک. ایمنی آب نمای مصنوعی کوه پارک و ارجحت دادن به محیط زیست از دیگر مواردی است که در کنار گلایه از چرایی تعطیلی زیست پارک از سوی فعالان محیط زیستی و کوهنوردان مطرح شد.

مطالعه روی معادن تعطیل کوه پارک

معاون اجرایی شهرداری منطقه ۹ مشهد، درباره ایمنی کوه پارک توضیحاتی ارائه می‌کند.

علی خان محمدی قبل از توضیح سراغ شرایط جغرافیایی منطقه و تقسیمات وظایف می‌رود و در این باره تأکید می‌کند که کوه پارک در محور شمالی و جنوبی تعریف می‌شود؛ بنابراین محور شمالی این پارک درحوزه اختیارات منطقه ۹ شهرداری مشهد است و محور جنوبی آن که ارتفاعات جنوبی مشهد است در حوزه اختیارات کمربند جنوبی و معاونت خدمات شهری است.

معاون اجرایی شهرداری منطقه ۹ موضوع ایمنی کوه پارک و نکاتی را که گردشگران و طبیعت گردان به آن اشاره کردند این طور توضیح می‌دهد: اولین چیزی که در اجرای پروژه‌های کوه پارک باید مورد توجه قرار داد حفظ ظاهر و شکل طبیعی این محدوده است؛ بنابراین باید دقت نظر داشت که در اجرای پروژه‌های این محدوده به اصل و اساس کوه‌ها آسیب وارد نشود و کمترین مداخله صورت پذیرد.

وی در ادامه به معادن محدوده کوه‌ها و ارتفاعات جنوبی اشاره می‌کند؛ معادنی که به اذعان او با لحاظ کردن همان تأکید اولش مبنی بر حفظ وضعیت، با دستور دادستانی فعالیتشان متوقف شد.

به گفته خان محمدی، معدن غیور بزرگ‌ترین معدن در محدوده کوه پارک و حوزه فعالیت شهرداری منطقه ۹ مشهد است.

تعطیلی این معادن برای حفظ کوه‌های جنوبی مشهد نکته دیگری است که خان محمدی به آن اشاره می‌کند و در ادامه می‌گوید: این معدن به تازگی به شهرداری مشهد تحویل داده شد. به همین دلیل در حال انجام امور اداری و مطالعاتی است تاپروژه‌هایی که تعریف می‌کنیم برپایه همان نکات اساسی ابتدایی که گفتم باشد؛ یعنی کمترین مداخله و بهترین شرایط برای کوهنوردان و طبیعت گردان.

معاون اجرایی شهرداری منطقه ۹ مشهد به اقدامات انجام شده برای تفریح و گردش مردم مشهد در یک بستر طبیعی و کوهی اشاره می‌کند. به گفته او ایجاد نشیمنگاه ها، پاتوق ها، فضای بازی کودکان و... از جمله اقدامات انجام شده در این باره است.

ترجیح پیوست‌های محیط زیستی بر شهرسازی

او ادامه می‌دهد: تأکید شهرداری مشهد بر حفظ ارتفاعات جنوبی مشهد به عنوان یک زیستگاه طبیعی حاشیه این کلان شهر است. برای همین مسئله و ارجحیت دادن به حوزه‌های زیست محیطی همه پیوست‌های شهرسازی و ترافیکی محدوده کوه پارک مشهد با وجود هزینه‌ها نادیده گرفته شد تا مسئله محیط زیست در درجه اول قرار بگیرد.

ایمنی در کوه پارک

یکی دیگر از گلایه‌های گردشگران مبنی بر رها شدن سنگ‌های برش خورده معدن است. آن‌ها می‌گویند که با یک بارندگی احتمال دارد این سنگ‌های برش خورده و رها شده ریزش کنند. خان محمدی در این باره این طور پاسخ می‌دهد: همه محدوده کوه پارک از لحاظ زیست محیطی و ایمنی بررسی شده است. در همه محدوده‌هایی که خطر ریزش سنگ وجود دارد تابلو نصب کرده ایم که گردشگران و کوهنوردان متوجه این وضعیت باشند.

معاون اجرایی منطقه ۹ شهرداری مشهد در ادامه، موضوع ایمنی آبشار‌های مصنوعی ایجاد شده در کوه پارک را این طور توضیح می‌دهد که این آبنما‌ها از نظر ایمنی شرایط لازم و کافی را دارند. در برخی از قسمت‌های آبنما نرده نصب کرده ایم تا مردم در آن محدوده‌ها تردد نداشته باشند. اما گاهی مردم از محدوده سنگی اطراف و خارج از مسیر مشخص شده قصد دارند وارد آبنما شوند که در این باره نیز تأکید شده است که از این گونه مسیر‌ها تردد نکنند.

زیست پارک تعطیل است؟

اما در میان نکته‌های مردمی، موضوع زیست پارک و تعطیلی آن نیز وجود داشت. خان محمدی با اشاره به محدود شدن فعالیت زیست پارک و نه تعطیلی آن، می‌گوید: به دلیل سردی هوا فعالیت زیست پارک محدود شد، اما هم زمان با ایام بهار که استقبال از پارک‌های این محدوده بیشتر می‌شود، فعالیت این پارک به روال سابق خود باز می‌گردد.

معاون اجرایی شهرداری منطقه ۹ همچنین نگاهی کوتاه به برنامه‌های در دست اجرا برای زیبایی و طراوت بخشیدن به کوه پارک می‌کند. گل آرایی، رنگ آمیزی پیاده رو‌ها و نصب المان از جمله مواردی است که خان محمدی به عنوان سرفصل‌های اجرایی برای استقبال از بهار ذکر می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->